مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22189 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

راهكارهاي بدست آوردن صبر چيست؟
يامبر(ص) فرمودند: «هر كه خود را به صبر وادارد، خداوند او را صبور گرداند». امام علي(ع) فرمود: «صبر تحقق نمي يابد مگر آن كه رنج ضد عادت را تحمل كني» و نيز: ريشه صبر، داشتن يقين راستين به خداست»، {V(ترجمه ميزان الحكمه، ج 6، ص 2976)V}. بنابراين: 1- مبناي نظري صبر خداشناسي (توحيد و يقين) است. 2- اساس صبر يقين است (تعيين هم در حيطه نظر و هم در عرصه عمل و حالات نفساني گسترده است). 3- صبر همراه با تلاش و تحمل سختي ترك عادات قديم و كسب عادات جديد است. 4- از گام هاي نخست در تحقق صبر اين است كه شخص خود را به صبر وادارد و خود را داراي صبر نشان دهد و مانند يك شخص صبور عمل كند. براي تقويت صبر رعايت موارد زير مؤثر است. 1- رواياتي كه در فضيلت صبر رسيده حتماً مطالعه كنيد. 2- رواياتي كه در فضيلت مبتلا بودن به مشكلات دنيوي وارد شده مورد مطالعه قرار دهيد. 3- متذكر شويد كه زمان مصيبت و بلا اندك و وقت آن كوتاه است و به زودي از آن رهايي خواهيد يافت و اصولاً عمر دنيا كوتاه است. 4- بينديشيد كه بي صبري چه فايده اي دارد و چه ضررهايي بر آن مترتب است. 5- احوال كساني را كه به بلاي عظيم تر از شما گرفتار شده اند و مشكلات گذشته و حالشان با شما قابل مقايسه نيست، به ذهن آوريد و شكر كنيد كه شما كمتر مبتلا بوده و هستيد. 6- بدانيد كه چه بسا مصيبت و گرفتاري دليل فضل و سعادت انسان است. 7- بدانيد كه بعد از هر غمي شادي و در عقب هر محنتي راحتي است. همان طور كه قرآن با تأكيد مي فرمايد: {A{/Bفَإِنَّ مَعَ اَلْعُسْرِ يُسْراً إِنَّ مَعَ اَلْعُسْرِ يُسْراً{w1-8w}{I94:6-5I}/}A}، {V(انشراح، آيات 5 و 6)V}. 8- بدانيد آنچه رسيده از دوست رسيده و انسان بايد از آن چه كه از سوي محبوب به او رسيده، دلشاد گردد. 9- احوال پيامبران و بزرگان را مطالعه كنيد. هيچ كس را نخواهيد يافت كه بدون زحمت و استقامت به جايي رسيده باشد. 10- مهمتر از همه اينها شرح صدر است؛ يعني، روح انسان آن قدر گسترش يابد و انديشه وي آن گونه تعالي يابد كه بسياري از اين مشكلات براي او نه مشكل بلكه يك امر طبيعي و لازمه كار و برنامه و سعادتمندي وي تلقي شود. در اين خصوص ر.ك: تفسير نمونه، ج 27، صص 121 - 128). براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- معراج السعاده، ص 643 - 659،ملا احمد نراقي 2- چهل حديث، حديث 16،امام خميني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.